7 tips voor je Praktijkexamen auto

7 tips voor je Praktijkexamen auto

De tips in tekstvorm:

hoi en welkom bij deze nieuwe video mijn naam is sebastiaan en ik ben rij-instructeur bij streetwise in deze video ga ik 7 punten met je behandelen waar de examinator jou op gaat controleren tijdens jouw praktijkexamen of tussentijdse toets weet jij deze zeven punten met de voldoende af te ronden dan ben je geslaagd voor het examen maar voor het van deze video gaan beginnen wil ik eerst even vragen te overwegen om je te abonneren op dit youtube kanaal inmiddels zit wel op 100 abonnees het groeit super snel als een paar weekjes geleden begonnen en ik wil graag die stijgende lijn zo snel mogelijk doorzetten oké de video 7 punten dus waar we het over gaan hebben en dan moet ik er ook gelijk bij vertellen de zeven punten zijn van de belangrijkste tot de minst belangrijke achteraan maar ik zou zeker heeft tot het einde blijven hangen natuurlijk want ook het laatste punt moet je voldoende scoren door in het praktijkexamen halen nou stap 1 is voertuigbeheersing allereerst gaat de examen laten controleren of jij het voertuig op een technisch juiste wijze onder controle hebt ik zal de meeste punten zal ik proberen te laten demonstreren aan de hand van praktijkvoorbeeld je dus ik ga ook gelijk met de auto en stukje rijden en hebben het gelijk over voertuigbeheersing en dan is het volgend stukje weg rijden valt daaronder natuurlijk je gaat zometeen afrijden je moet een aantal keer wegrijden bij verkeerslichten of een kruispunt op je moet een voorrangsweg op rijden dan moet je er uiteraard voor zorgen dat je de auto op een technisch juiste reis onder controle hebt dat betekent dat je wanneer je moet stoppen dat een mooie rustige stof komt en dat betekent dat je wanneer je wegrijdt dat je bijvoorbeeld measure richting aangeeft maar de auto ook op een nette manier wegrijden zonder teveel te laten schokken met de klein beetje gas geven en bijvoorbeeld de koppeling niet laten schieten uiteraard valt ook onder de auto op een technisch juiste wijze alle controle houden de rem er is sowieso benoem net als je remt wat je dan heel hard remt of bijvoorbeeld stel ik moet in deze situatie afremmen dat ik in eerste instantie rustig aan ruim op tijd koppeling indruk maar op het uit de rem vast blijven houden waardoor de auto tot een abrupte stop komt maar er zijn een aantal dingen die gewoon om de voertuigbeheersing horen en ja het spreekt voor zich als jij de auto niet onder controle hebt dan hoef je wat mij betreft natuurlijk wel race naar het examen toe te komen en ik zal ook nooit aan leerling meenemen die de auto niet op een juiste wijze onder controle heeft want dat is het in de basis is dat gewoon al gevaarlijk nou we hebben dus over de rem gehad uiteraard ontkoppelen het blauwe plaat komen van de koppeling maar ook het stuurgedrag moet op juiste wijze worden uitgevoerd en op moment dat ik bijvoorbeeld hier naar links ga en ik zou het met één hand zo doen ja dat kan natuurlijk op het examen niet dus het is niet de bedoeling is met een hand bochten gaan maken en af gaat slaan deze dingen je spreken allemaal voor zich natuurlijk mag je bijvoorbeeld de auto een keertje aarde af slaan op het examen absoluut dat is geen enkel probleem het heeft alleen te maken met de manier waarop het gebeurt en dan natuurlijk de hoeveelheid het af laten slaan van auto is een klein foutje als je er op de juiste manier mee omgaat en dat betekent van nou snel de auto opnieuw starten maar ook me hoe laat je hem af slaan is dat bijvoorbeeld bij het wegrijden zachtjes of ben je al onderweg en schakel je totaal in een verkeerde versnelling en laat je daarna een de koppeling klappen en slaat de auto af dat is natuurlijk een wat grotere fout nou dan heb ik eigenlijk over stukje voertuigbeheersing gehad klinkt logisch maar het is wel het belangrijkste punt dan kijkt examinatrice eerste naar heb jij de auto op een technisch juiste wijze onder controle we gaan we nu over naar het tweede punt en dit zijn eigenlijk witte het eerste punt aan zak over het algemeen geen mensen niet op omdat ze natuurlijk he als je genoeg geoefend hebt dan ben je natuurlijk heb je het voertuig onder controle maar vooral het tweede en het derde punt dat zijn de punten waar de meeste mensen op zak het ijs praktijk samus punt nummer twee zijdelingse afstand volgafstand en de afstand achter de auto en dus in het algemeen gezegd ruimte rondom de auto en op moment dat jij aan het afrijden bent moet je dat dan alle tijden verzorgen wat je op een juiste manier door het verkeer gaat en een veilige ruimte rondom de auto houdt dat wil zeggen als je door deze straat heen rijdt dat je niet zo wat je spiegel op centimeters afstand van die vrachtauto right maar ietsjes meer van de kant af zit dat ze zijn linkse afstand dat wil zeggen dat als je afslaat hier door de bocht dat ik niet hier half door de bosjes een schuur met mijn stoep al met mijn velgen langs de stoep aachen leuk zeg maar maar dat wil ook zeggen zijn linkse afstand dat je langs geparkeerde auto’s in juiste aan ruimte houdt nou aantal voorbeeldjes voor die xilinx afstand maar heb je natuurlijk ook de ruimte voor de auto er wat de voor de auto moet je ook de juiste ruimte overhouden en hebben ze dus ook vervolg afstand in de auto maar volg afstand is altijd toe denk je van jouw hoe bepaal je nou de juiste volgafstand in welke situatie en hoe bepaal je dat makkelijk snel zon dat je er al teveel over na hoeft te denken nou je kent natuurlijk misschien wel die voor de regels van het cbr en dan vooral de theorie regel dus je afstand of de snelheid gedeeld door 2 plus 10% en dat betekent als ik zometeen de rotonde verlaat en dan 50 kilometer per uur gaan wat ik die snelheid wordt 2 moet delen dus dan blijft er nog maar 25 over plus 10% dat is twee en halve kilometer dus dat is 27 een halve meter afstand houden maar dan ben ik met allemaal rekensommen bezigt wil ik aan het autorijden bent en dan kan natuurlijk ook begrijpen dat is niet handig dat is niet de bedoeling en dan ja zelfs al wezen het antwoord 27 een halve meter dan heb ik nog steeds geen laserogen om die 27 een halve meter uit te meten dus die regel mag je van mij gelijk buiten boord gooien zodra je theorie-examen heb gedaan kar die gelijk weg doen volgende wat je zou kunnen doen is twee seconden de twee seconden regelingen die keer kan over het algemeen een stuk makkelijker toepassen en het op moment dat ik hier door het verkeer hij trok je moet stoppen voor deze fiets en natuurlijk even moet kijken naar deze prachtige foto heel gaaf twee seconden afstand veel makkelijker in de basis betekent dat gewoon een zak eerste stand skype of eventjes dichter bij me voor liggen kan komen om het voorbeeld concreet te maken en let er niet teveel snelheidsmeter het hele kleine stukje raken zijn wij dat ik bijvoorbeeld denk vanuit mijn twee seconden afstand houden op de auto over diverse dat betekent dat ik een obstakel of een object neem maar die auto langs rijdt en dan tot 22 tel als 21 22 dus ik ga wachten tot die auto bij de volgende lantaarnpaal is en daar ga ik tellen tot 2 komt ie en hij rijdt en u langs 21 22 23 en dan rijd ik er langs als ik hem weer drie seconden afstand maar ook hier om dit zeg maar te kunnen doen moet je wel weer je gaan tellen je moet obstakels je kiezen dat kan allemaal veel makkelijker ik laat je aan om deze dus zeker toe te gaan passen en het is gewone regel carlo andere auto tussen rijen en zonder al te veel problemen en ze het antwoord en ja dan heb je voldoende volgafstand is het antwoord nee want als er iemand nu mijn zou inhalen en dan de tussen zou komen rijden dan snijd hem af dan is het antwoord nee je hebt geen voldoende volgafstand de zorg voor die ruimte voor de auto zodat je meer tijd krijgt om te denken en uiteraard en wat makkelijker voor jezelf maakt als laatst dan hebben we het over de ruimte achter de auto perfecte voorbeeld we hier een kruising met weinig zicht als ik dan moet stoppen voor iemand hoe moet ik dat is niet zo abrupt doen je moet ervoor zorgen dat als je stopt met je dat altijd in de vloeiende veilige manier doet en daarbij ook de ruimte achter de auto goed in de gaten houden dat betekent dat je ze naar voren moet kijken en moet beslissen van oké daar moet ik wat rustiger aan doen en dat je dan ook de auto op tijd vertraagt en niet pas vertraagd op het moment dat je er bent ontzettende hobbelweg dus ik hoop dat jullie niet misselijk worden van haar van de beelden straks maar goed ja dus niet achter die afstand achter de auto’s heel belangrijk hij dus op een mooie manier tot stilstand komen daarnaast is ook de afstand voor de auto belangrijke zorg dat je een goede volg afstand houdt in het verkeer en als laatste de zijdelingse afstand hebben zoals in dit voorbeeld hier dat je niet zo krap langs de geparkeerde auto’s rijdt want er zit die examinator constant inspanning en heel alert om zich heen te kijken trance je wat meer het midden van de weg rijdt zoals nu en waar het ook kan dat ik heb op dit moment geen tegenliggers dan is dat een stuk prettiger het is ook natuurlijk een stuk normaler omdat ze op die manier te doen h&m het over punt enige hart voertuigcontrole voertuigbeheersing technici ruisen de auto onder controle houden en dan hebben daarna puntje het nummer 2 en puntje nummer twee was ruimte rondom de auto dus het ruimte kussen rondom de auto is enorm belangrijk we gaan we hem nu over een derde punt hebben en het is mogelijk gevaren op tijd herkennen en dat is eigenlijk misschien wel een van de belangrijkste wat je zou kunnen zeggen dat alle andere onderdelen terug gekoppeld kunnen worden aan deze aan nummertje 3 mogelijk gevaren herken ik op tijd op en zorg dat het zo veilig mogelijk blijft en ze betekent dat je goed naar voren kaart kijken wat de situatie is als de bijvoorbeeld ik hier als ik naar voren kijkend wordt je zebrapad zie en dus nu al begin te scannen naar de situatie van wat komt eraan moet ik met iemand rekening houden omdat ik deze gevaren op dit moment op tijd herkent heb betekent dat dat ik meer tijd heb om de auto voor te bereiden op de situatie dus mijn voertuig weer zien wordt beter en uiteraard ook dat de ruimte rondom de auto betere mens kan worden door mij omdat ik de situatie eerder inschat en dus een eerder idee hebt van wat ik nou precies in die situatie moet doen waardoor ik dus ook de auto beter kan positioneren bijvoorbeeld verder van de geparkeerde auto’s maar bijvoorbeeld ook dat ik hem verder van de auto voor mij kan stoppen of op een nettere manier tot stilstand kan komen worden de auto minder stilstand komt en waardoor ik het gevaar de achterkant is ook elimineren dat moment mogelijke vader zou op dit kruis moet ook kunnen zijn de bolletjes verkeerslichten dat betekent dat ik dus nu al een plannetje moet maken om te kijken wat ga ik doen als het zometeen groen wordt dus ik moet nu al weten oké dus een bolletjes verkeerslicht dat betekent dat tegemoetkomende verkeer op dit moment ook groen kan krijgen op het moment dat ik een ogen dus dat is ook al mogelijk gevaar dat moet ik dus ook op tijd gaan we controleren verder hebben hier te maken met zebrapaden de zijn veel voetgangers en als ik naar links kijkt zie ik dat verder op doorgaan treinverkeer gestremd is dat zijn allemaal dingen die ik nu al mee kan nemen en die ervoor zorgen dat ik het zo meteen een veiliger kan houden omdat ik me voorbereid hebt op de situatie dit is een van de aller aller belangrijkste punten op het examen en hier gaan ook meeste mensen echte mist in als de examinator jou heel slecht nieuws moet mededelen gaat ie waarschijnlijk vertellen dat het toch maken heeft gehad met mogelijk gevaar op tijd herkennen en het zo veilig mogelijk houden nou zoals je ziet heb ik omdat ik een plannetje op tijd heb wist ik dat ik moest wachten op tegemoetkomend verkeer ik weet dat ik moet rekening houden met voetgangers bij de zebrapaden en ik weet dat doorgaand verkeer gestremd is maar goed het is nog niet helemaal gesloten dus ik kan nog verder want ik ben hoeft niet ontzettend ver door nou dat was het dus betreft mogelijk gevaarherkenning op tijd op puntje dan vier doorstroming want naast de veiligheid natuurlijk wel belangrijk dat je ook gewoon lekker mee blijft doen als aan het autorijden bent en je kan we heel proberen heel veilig te rijden door overal onder de maximale snelheid te gaan zitten maar ook dat vindt de examinator niet prettig en daarbij natuurlijk ook je medeweggebruikers ook niet zoals op deze weg mag ik bijvoorbeeld 30 als ik hier maar 20 blijven rijden dan wordt de auto achter mij natuurlijk geïrriteerd die wil inhalen en gaat het dat punt te doen maar dat niet veilig is nou in dit geval dus lekker door rijen waar dat kan het is omhoog hier dertig en dit geval gaan we de 30 zo’n huis mag je 50 dat betekent ik ook vlot en veilig naar de 50 kilometer per uur gaat en lekker door haaien zolang de weg en de condities en de situatie dat toestaat en de examinator wil ook graag zien van jou want je het op die manier onder controle hebt er is die doorstroming maar ook netjes in de gaat nou we dus waar je door kan rijden daarna je ook gewoon lekker door en uiteraard kan je ook een terugkoppelen mogelijk gevaren want op het moment dat er geen mogelijk gevaren zijn betekent het voor jou ook dat je gewoon door kan rijden op het moment dat je de juiste volgen standhoudt en de ruimte rondom de auto houdt kan je ook gewoon lekker doorrijden en dus dat kost dat koppelt allemaal weer aan elkaar terug aan doorstroming is over het algemeen niet zo snel waar iemand op zakt tenzij de trip heel voorzichtig doet of bijvoorbeeld je niet aan de voorrangsregels hout en ja een beetje onzeker in het verkeer bent en niet een kar rijdt waar je kan rijden andere bestuurders het vormgeven waar het niet nodig is en gewoon te afwachtend bent dan hebben we het over de doorstroming gehad dan gaan we het nu hebben over de rekening houden met andere verkeersdeelnemers zoals kinderen of zwakke de verkeers demo’s moet ik zeggen kinderen ouderen voetgangers en fietsers tijdens het examen is het natuurlijk ontzettend belangrijk dat je rekening houdt met zwakkere verkeersdeelnemers het is namelijk zo dat als bestuurder van een voertuig in dit geval dus de auto je ja best wel een verantwoordelijkheid hebt een auto’s natuurlijk ontzettend groot anders op snel grote snelheden natuurlijk ontzettend gevaarlijk ook voor fietsers en voetgangers dat betekent dat op moment dat de bijvoorbeeld kinderen zoals nu op de fiets van links komen en die zouden doorfietsen dat ik daar wel voor moet stoppen het is niet zo dat ik dan kan zeggen van ja ik heb voorrang dus jullie hebben pech ja dat dat kan natuurlijk niet in de auto als je moet in eerste instantie moet je wel proberen besluitvaardig door treinen laten zien dat jij de voor aan hebt maar je moet wel alert zijn op de fouten van deze bestuurders of deze weggebruikers het gevallen van goed ras punten waar je op moet letten dat zou natuurlijk bij fietspaden dat zijn bij de zebrapaden waar je goed om je heen moet kijken dat zijn natuurlijk en kinderrijk omgevingen denk aan scholen en speeltuinen daar moet je gewoon allemaal een stukje extra alert zijn zodat je ervoor zorgt dat je ja dat je gewoon defensief auto rijdt en dus daar ook weer terugkoppelt naar die veiligheid veilig auto rijdt dus dat betekent voldoende volgafstand van die fietsers voldoende af stopafstand of van tijd af en emma voor het zebrapad en hij gaat zo maar door je kan echt honderden voorbeelden verzinnen met voetgangers hetzelfde bijvoorbeeld hier met een voetganger die een kinderwagen beyou het op de weg ook hier ben je dus wat extra alert en waar dat kan zou je ook wat extra ruimte geven zodat je wat meer daarom heen rijdt volgende puntje is mogelijke gevaren neemt mogelijk gevaar en dat heb ik natuurlijk al lang gehad dat is een rekening houden met fouten van andere bestuurders dus niet alleen van de voetgangers en de fietsers maar dus ook van alle andere bestuurders je moeten aan letters zijn dat andere bestuurders ook fouten kunnen maken en dat doe je dus door bijvoorbeeld hier bevond op dit kruispunt goed naar links te kijken want je het natuurlijk in principe kom jij van rechtse heb je daarvoor aan waardoor netjes naar links te kijken laat je zien dat je dus ook de maya de handelingen van andere zuur is controleert ja het is eigenlijk kan je allemaal voorbeelden voor verzinnen mijn denk dat hij wel vrij duidelijk is er is hetzelfde geldt bijvoorbeeld lang na een lang nog toch nog voorbeeldje we gaan hier rechtsaf bij in principe moet ik natuurlijk hier het voetgangersoversteekplaats moet ik voorrang verlenen maar omdat ik een korte bocht naar rechts maar gaan maken hoef ik eigenlijk ook van links daar hoef ik niet voor te stoppen toch moet je bij het op rij naar links kijk wat ik dus dit niet iedereen moest een beetje tegen natuur in wegkijken maar toch had ik bij het oprijden van het kruispunt ik zal een zoon nog eentje nemen toch zal ik bij het opruimen van over het opruimen op het oprijden van het kruispunt zal ik toch nog een keertje naar links moeten kijken om zeker te weten dat het goed gaat als ik hier naar rechts gaan ze nu netjes mekaar techniek ik ben wel dichterbij ik doe me na controle dan kan ik wel denk ik ja ik maak een korte bocht naar rechts ik heb niks met die komt te maken maar toch kijk hier naar links voor onder alle fouten van andere bestuurders controleren als iemand anders een voorrangsfout maakt is natuurlijk niet handig hersen dan gelijk tegen elkaar aan draait maar misschien kan jij de fout van een ander oplossen en goed dat puntjes er zelf ook vrij duidelijk maar als beginnend bestuurder is natuurlijk onmogelijk om alle fout van iedereen op te vangen maar probeer ieder geval zo goed mogelijk mee te doen en een vast daar ook hierin van uit te denken denk aan die veiligheid en dat is ook weer een stukje mogelijke gevaren herken ik altijd op [Muziek] gaan we zo naar het laatste puntje maar is natuurlijk wel weer een perfecte voorbeeld voor ruimte rondom de auto dit zou bijvoorbeeld op nick samen mag je rustig naar ze een schakelen goed aan de linkerkant kiker spiegels en rechten kan spiegels weet je houden tempo eruit als jij vindt dat het nodig is hetzelfde geldt toch nog even een in die een dat voorbeeldjes zitten hetzelfde geldt bijvoorbeeld in deze smalle straat komt er een tegenligger aan dave vast aan de mogelijk gevaren misschien komt er iemand om af denk was aan de zijdelingse afstand kijkje buitenspiegels hoeveel ruimte heb ik en maak was een plannetje marcotte wil zetten gaan we nu naar het laatste punt punt je nummer 7 minst belangrijke punt je moet ik ook zeggen heel eerlijk ik heb nog nooit iemand die op punten nummer 7 gezakt is maar het kan wel en dan heeft het te maken met milieubewust autorijden het is dat betekent ook weer een stukje op tijd je gas loslaat als je kruispunten nadert dat betekent dat je netjes snelheid opbouwt waar het kan dat je op tijd in de juiste versnellingen zit maar als ik heel eerlijk moet zijn valt het natuurlijk ook allemaal om een stukje voertuig meer zien wat natuurlijk puntje een was nou dit zijn dan 7 punten die de examinator bij jou gaat controleren tijdens een examen zorg jij er voor dat je deze zeven punten beheerst dan ga jij met een lach naar huis en dan heb je tussentijdse toets of je praktijkexamen gehad nou heb jij nog vragen over deze video stel ze gerust in de comments heb je er wat aan gehad geef dan een blauw duimpje omhoog en vergeet zeker niet even te overwegen om op het youtube kanaal te abonneren want ik ga nog heel veel meer video’s werden europa zoals bijvoorbeeld praktijkexamen video’s dat was het voor deze video ik hoop je weer te zien bij de volgende en tot dan

Leave a Comment